Saffet ÇalışkanYazarlar

OTOMATİK SİGORTALI TESCİL İŞLEMİ NE GETİRDİ?-İSTĞE BAĞLI SİGORTA PRİMİ ÖDENMEMİŞ SÜRELER SONRADAN CANLANDIRILABİLİR Mİ?

Sevgili okuyucularımız bu hafta  iş verenleimizi ve de
sigortalılarımızı ilgilendiren otomatik tescili ele alacağız. Ayrıca,
isteğe bağlı sigortalılarımızın primlerini ödeyemedikleri sürelerin
yeniden canladırılabilmesi sorusunu cevaplamaya çalışacağız.
Öncelikle,Otomatik tescil çalışma hayatını kolaylaştırdı mı? Buna bakalım.

Yatırım ortamının iyileştirilmesi amacıyla çıkartılan 7099 sayılı
Kanunla, şirket kuruluşu sırasında ticaret sicil memurluğuna yapılan
bildirim SGK’ya da yapılmış sayılmakta, şirket kuruluşu sonrası
sigortalı çalıştırsın veya çalıştırmasın yeni kurulan her şirket adına
10/3/2018 tarihinden itibaren SGK nezdinde otomatik işyeri dosyası
tescil edilmektedir.

İlk bakışta söz konusu uygulamanın, yeni kurulan şirketlerin SGK
nezdinde açmaları gereken işyeri dosyalarının otomatik olarak tescil
edilmesine imkân sağladığı için çalışma hayatını kolaylaştırdığı
düşünülse de sözkonusu uygulama hem şirketlerin hem de SGK
personelinin iş yükünü artırmıştır.
Şöyle ki,
İlk defa sigortalı çalıştırılmaya başlayan işverenlerce düzenlenen
işyeri bildirgesi e-Devlet uygulamaları üzerinden SGK’ya
gönderildiğinde SGK müdürlüklerine başvuru yapılmaksızın işyeri
dosyası tescil edilmektedir. İşyeri bildirgesinin düzenlenmesi
sırasında e-Bildirge şifresi verilecek olan kişinin TC kimlik numarası
da sisteme girildiğinden e-Bildirge şifresi, sözleşme ve noter onaylı
vekaletname düzenlenmeksizin e-Devlet uygulamaları üzerinden temin
edilmektedir. Başka bir ifade ile işverenlerce işyeri bildirgesinin
düzenlenmesi ve e-Bildirge şifresinin alınması da dahil tüm işlemler
SGK müdürlüklerine gidilmeden elektronik ortamda yapılmaktadır.

Ticaret sicil memurluklarına yapılan başvuru sırasında ise sigortalı
çalıştırılıp çalıştırılmayacağı veya hangi tarihte sigortalı
çalıştırmaya başlanılacağı bilinmiyorsa (ki şirketlerin büyük bir
kısmında bilinmemektedir.) SGK nezdinde otomatik tescil edilen işyeri
dosyasında sigortalı çalıştırılmaya başlanılacak tarih olarak şirketin
kuruluş tarihi esas alınmakta, ayrıca bu şirketlerin neredeyse
tamamına yakın kısmınca ticaret sicil memurluklarına yapılan başvuru
sırasında e-Sigorta sözleşmesi ve vekaletname ibraz edilmediğinden
e-Devlet uygulamalarında e-Sigorta şifresi de oluşturulmamaktadır.

Bu durumda şirket kuruluşundan sonra sigortalı çalıştırılmaya
başlanılacağı durumda işverenlerden SGK müdürlüklerine dilekçe ile
başvurarak işyeri dosyasının tescil tarihinin güncellenmesi, ayrıca
e-Bildirge şifresi alabilmek için kağıt ortamında düzenlenmiş sözleşme
ve noter onaylı vekaletnamenin ibraz edilmesi istenilmektedir.

Şirket kuruluşu ile birlikte SGK nezdinde otomatik işyeri dosyası
tescil edilmiş şirketler, “tescil tarihini güncellemek için
uğraşmayayım”, “e-Bildirge şifresi için kağıt ortamında sözleşme ve
vekaletname ibraz etmeyeyim” diye düşünerek e-Devlet üzerinden bir
işyeri bildirgesi düzenlese bile, mükerrer işyeri dosyası tescil
edilmesini önlemek adına tüm işlemlerin elektronik ortamda yapılması
mümkün olmasına rağmen sonradan düzenlenen işyeri bildirgesi işleme
alınmayarak, işverenlerden otomatik tescil edilen işyeri dosyasındaki
tescil tarihinin güncellenmesi için dilekçe ile başvurmaları ve
e-Bildirge sözleşmesi ile noter onaylı vekaletname getirmeleri
istenilmektedir.
Peki,Neler yapılabilir?
Ticaret sicil memurluklarınca tescil edilen şirketlerin en az
yarısının ticari faaliyetleri boyunca sigortalı niteliğinde bir kişi
çalıştırmadıkları dikkate alındığında, bu nitelikteki şirketler için
SGK nezdinde otomatik işyeri dosyası tescil edildikten sonra her biri
için bir tane işyeri dosyası düzenlenmesine ve tescil sonrası
işverenlere tebligat gönderilmesine yönelik işlemler, SGK personelinin
emek ve zaman kaybına neden olduğu gibi gereksiz kağıt israfı ve posta
masrafına da yol açmaktadır.

Bu bakımdan ticaret sicil memurluklarına şirket kuruluşu için yapılan
başvurular sırasında sigortalı çalıştırılmaya başlanılacak tarih beyan
edilmemiş ise bu şirketler adına SGK nezdinde otomatik işyeri dosyası
tescil edilmemesi en makul yöntem olacaktır.

Yok eğer şirket kuruluşu sonrasında sigortalı çalıştırsın veya
çalıştırmasın her kurulan şirket adına otomatik işyeri dosyası tescil
edilmesine ilişkin uygulamaya illa ki devam edilecek ise bu
nitelikteki şirketlerce sonradan işyeri bildirgesi düzenlenerek SGK’ya
gönderildiğinde mükerrer işyeri dosyasının tescil edilmesinin yanı
sıra çalışma hayatının kolaylaştırılması ve işverenlerin noter onaylı
vekaletname düzenlemek için gereksiz masraf yapmalarının önüne
geçilmesi amacıyla, sonradan düzenlenen işyeri bildirgesine istinaden
işyeri dosyasının tescil edilerek otomatik tescil edilen işyeri
dosyasının iptal edilmesine yönelik iki satırlık bir mevzuat
değişikliğin bile, sahadaki bir çok sorunu çözeceğini düşünüyorum.

Bu hafta son olarak isteğe bağlı sigortalılıkla ilgili bir soruyu
cevaplamak istiyorum.
İSTEĞE BAĞLI SİGORTA PRİMİ ÖDENMEMİŞ SÜRELER SONRADAN CANLANDIRILABİLİR Mİ?

2015 yılından itibaren isteğe bağlı Bağkur ödüyordum, yalnız
boşluklarım var. O yılları canlandırıp geri alabiliyor muyum? Mehmet
Ali S.

Sosyal güvenlik mevzuatına göre isteğe bağlı sigorta priminin ait
olduğu aydan itibaren en geç 12 ay içinde gecikme cezası ve gecikme
zammıyla birlikte primi ödenmesi gerekiyor. Aksi halde 12 aylık süre
sonrası isteğe bağlı priminin ödenmesi mümkün olmadığından bu süreler
sigortalılık süresinden sayılmamaktadır.

Örneğin 2016/Mart ayına ilişkin isteğe bağlı sigorta priminin en geç
28/2/2017 tarihine kadar ödenmemesi halinde 1/3/2017 tarihinden
itibaren ödenmesi mümkün bulunmamaktadır.

Bu bakımdan 2015 yılından sonraki isteğe bağlı sigortalılara ilişkin
sigorta primlerinin 12 aylık süre içinde ödenmemiş olması halinde
sigortalılık süresinin canlandırılması da mümkün olamayacaktır.

14 Mayısta yapılacak  seçimlerin aziz milletimize hayırlar
getirmesini diliyorum.Aksaray da ki emeklilik ofisimizde sosyal
güvenlikle ilgili sizlere yardımcı olmak yanıda yurt dışında çalışan
vatandaşlarımızın  çalıştıkları veya hanımlarının ev hanımlığı
sürelerini borçlanma ile şartları tamam olanların aylık bağlama
işlemleri de yürütülmektedir.İrtibat telefonu 0 532 541 02 70
Gelecek hafta yeni konularda ve sorularda  buluşmak üzere hoşça kalın …

İlgili Makaleler

Başa dön tuşu